Arbitrage

Geen wedstrijd zonder scheidsrechters. De wedstrijden van MHC Heerhugowaard worden gefloten door eigen scheidsrechters. Alle spelers in onder 16 en onder 18 en senioren die wedstrijden spelen, zijn verplicht om een scheidsrechterskaart te halen en bij toerbeurt een wedstrijd te fluiten. Scheidsrechters worden ingedeeld door de scheidsrechterscommissaris. Overigens kan iedereen die dit wil meedoen aan de cursus en via een examen een scheidsrechterskaart halen. Dit is de manier om de spelregels goed te leren kennen en het helpt om hockey veilig te houden. Ook is het belangrijk om een wedstrijd eens door de ogen van de scheidsrechter te zien.

Leden worden door de club benaderd en uitgenodigd om deel te nemen aan de scheidsrechterscursus. De cursus wordt door de scheidsrechterscommissaris gepland. De cursus is digitaal; thuis achter de computer kan je alle regels in je eigen tempo leren en hier staat een maand voor. Aan het eind van deze maand doe je examen in het clubhuis onder begeleiding van een examinator van de KNHB. Als je geslaagd bent krijg je een eigen scheidsrechterskaart.

Na het behalen van het examen kan je in principe worden ingedeeld voor het fluiten van wedstrijden. Indien nodig onder begeleiding. De scheidrechterscommissaris houdt rekening met de wedstrijden waarop je wordt ingedeeld.

Wil je ook meer weten van de spelregels van het hockey en je eigen scheidsrechterskaart halen, laat dit dan weten aan de scheidsrechterscommissaris via [email protected].