Jeugd

JEUGD

MHC Heerhugowaard is een club met meer jeugdleden dan senioren. De funkey- en benjaminsleden zijn de allerjongsten. Daarna komt de jongste jeugd: O8, O9 en O10. Na de categorie Jongste Jeugd komt de categorie Junioren: O12 tm O18. Bij de jongste jeugd zijn er zowel mixed als jongens/meisjes teams. Vanaf de junioren wordt er in principe gespeeld in aparte meiden- of jongensteams.

De club volgt met behulp van een trainingsprogramma, HOCKEYFOOD, een leerlijn vanaf de funkey t/m de senioren. Op deze manier kunnen we passende trainingen aanbieden per leeftijdscategorie en kunnen we de ontwikkeling van de kinderen monitoren. De trainer biedt de vaardigheden en oefeningen aan die debetreffende week staan vermeld. Ieder jeugdlid krijgt uiteindelijk dan dezelfde vaardigheden aangeboden op het juiste moment/ de juiste leeftijd.

Jongste jeugd : FUNKEY

Bij funkey draait het met name om het beleven van plezier. Er is bij deze jonge groep ook veel aandacht voor het sociale aspect; ze leren bijvoorbeeld om in een groep samen te spelen. Kinderen maken op een speelse manier kennis met de hockeysport waarbij er veel wordt bewogen. Het programma omvat naast allerlei leuke spelvormen ook loopscholing, balvaardigheid en een speciale vorm van hockey die geschikt is voor deze leeftijdsgroep. Hiermee wil de club bijdragen aan de algehele motorische vorming van de jonge kinderen. Een kind dat goed beweegt, wordt later een betere hockeyer. De kinderen maken tijdens de trainingen gebruik van knotshockeysticks en ringhockey, om alvast te wennen aan een verlengstuk in hun handen.

De funkeyleden zijn 4 t/m 6 jaar oud en ze trainen 1x per week. Voor vragen en meer informatie kunt u mailen naar [email protected].

Jongste jeugd : BENJAMINS

Bij de benjamins draait het om afwisseling, uitdaging en het spelenderwijs ontdekken van de hockeysport. Ook hier is nog veel aandacht voor het sociale aspect. Er zijn activiteiten zonder stick en bal gericht op het leren van algemene bewegings- en algemene tactische vaardigheden, maar ook veel activiteiten met stick en bal gericht op het leren van algemene hockeytechnische vaardigheden (lopen met de bal, afspelen en aannemen van de bal) en individueel slim handelen. In deze fase ligt de nadruk ook op de veiligheid. De kinderen moeten leren om veilig om te kunnen gaan met stick en bal.

De benjaminleden zijn 6 en 7 jaar oud en ze trainen 1x per week. Voor vragen en meer informatie kunt u mailen naar [email protected]

Jongste jeugd: O8/ O9 en O10

De focus ligt met name op het technische vlak waarbij ze voortborduren op de basis die is gelegd bij de benjamins. Daarnaast krijgen ze nu voor het eerst te maken met wedstrijden, die worden gespeeld op zaterdag. Ze leren dan ook over de spelregels en zullen er veel voorkomende wedstijdsituaties worden getraind.

De jongste jeugd is voor alle leden t/m 10 jaar. Zij trainen 2x per week en spelen op zaterdag een wedstrijd. Tijdens deze wedstrijden speelt de jeugd op een deel van het officiĆ«le veld zodat ze stap voor stap worden voorbereid om straks te spelen op een heel veld. Voor vragen en meer informatie kunt u mailen naar [email protected].

Junioren: O12/ O14/ O16/ O18

Vanaf O12 spelen de leden elftal wedstrijden en wordt er op een heel veld gespeeld. Naast het aanleren van de meer gevorderde technieken zoals bijvoorbeeld een backhandslag, wordt er steeds meer stil gestaan bij de tactiek, waardoor het spelinzicht steeds beter wordt ontwikkeld.

De junioren categorie is voor alle leden van 11 t/m 17 jaar. Ze spelen 2 jaar in dezelfde leeftijdscategorie. Zij trainen 2x per week en spelen op zaterdag een wedstrijd. Voor vragen en meer informatie kunt u mailen naar [email protected]of[email protected] .

Een keer proeftrainen?Klik dan hier